22 Januari 2015

Bersihkan Iron Baju





Apabila kerap menggunakan seterika untuk menggosok segala jenis pakaian termasuk langsir, lambat laun tapak seterika pasti akan kelihatan kesan hangus/kehitaman/berkarat. Untuk menghilangkannya dan melancarkan kelicinan semasa menggosok, anda boleh cuba petua-petua berikut:



(1) LILIN
Panaskan seterika pada suhu sederhana (no 2). Bungkus lilin dengan kain sebaiknya kain putih dan gosokkan pada permukaan seterika beberapa kali. Ini akan menghasilkan cairan dari lilin tersebut, lapkan cairan itu dengan kain buruk. Kemudian gosok lagi lilin dan seterika atas kertas putih pula. Lakukan berulang kali hingga cairan kering dan hilang kehitaman itu. Nanti semasa menggosok akan terasa lebih licin.

(2) DAUN PISANG
Panaskan seterika dan tekapkan perlahan-lahan ke atas daun pisang dan gosokkan daun pisang itu. Lakukan berulang kali hingga kehitaman itu hilang. Hasilnya, bukan saja permukaan seterika menjadi licin, malah kain yang diseterika akan kemas dan tidak perlu diseterika banyak kali.

(3) SODA BICARBONATE
Panaskan seterika. Lembapkan tuala kecil dengan semburan air. Kemudian taburkan soda atas tuala tadi dan gosokkan tuala itu pada permukaan seterika berulang kali hingga hilang kehitamannya. Kesan kehitaman itu akan melekat pada tuala. Akhir sekali, lapkan sisa soda hingga bersih.

(4) GARAM HALUS
Bungkuskan garam halus dalam kain dan ikat (buat macam sup bunjut). Kemudian gosok pada permukaan seterika yang sedang panas berulang kali hingga kehitaman itu hilang. Cara membungkuskan garam ini adalah untuk mengelakkan permukaan seterika daripada tercalar. Jika tidak mahu bungkus, boleh juga seterika atas sehelai kertas yang ditabur garam halus.

(5) KERTAS PASIR
Panaskan seterika lalu gosokkan pada kertas pasir halus berulang kali hingga hilang kehitaman itu. Gosok berhati-hati supaya tidak calarkan permukaan seterika. Cara ini lebih sesuai pada seterika lama atau yang memang sudah ada kesan calar.

(6) PENYAPU LIDI
Panaskan seterika lalu gosokkan pada penyapu lidi berulang kali hingga hilang kehitaman itu. Penyapu lidi boleh menanggalkan kerak yang degil.

Selamat Mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails